Q

Language / Limbă  Linguagem / Sprache / भाषा  Dil / Idioma / لغة / 语言

Click below to change

Automatische vertalingen

De vertalingen zijn automatisch gegenereerd en kunnen daarom soms kleine fouten bevatten. Neem bij vragen altijd contact op met onze klantenservice. U kunt naar ons mailen in iedere gewenste taal.

    Q

    Language / Limbă  Linguagem / Sprache / भाषा  Dil / Idioma / لغة / 语言

    Click below to change

    Automatische vertalingen

    De vertalingen zijn automatisch gegenereerd en kunnen daarom soms kleine fouten bevatten. Neem bij vragen altijd contact op met onze klantenservice. U kunt naar ons mailen in iedere gewenste taal.

      p

      Veelgestelde vragen

      Hier leest u de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat het antwoord op ur vraag hier niet tussen? Neem contact met ons op.

      Over de Invalidenkaart

      Wat is een Invalidenkaart?

      De Invalidenkaart is ontstaan vanwege de vraag naar een eenvoudige pas waarmee zichtbare of onzichtbare handicaps gemakkelijk kenbaar kunnen worden gemaakt. De Invalidenkaart is een hulpkaart voor communicatieve doeleinden. Door een simpele, visueel begrijpelijke kaart te kunnen tonen, worden lastige situaties voorkomen, wat bijdraagt aan zowel comfort als het gevoel van begrip voor de kaarthouder.

      Hoewel de kaart geen rechten of privileges geeft, is het een handig hulpmiddel, vooral in het buitenland. Vanwege de taalbarrière kan het moeilijk zijn om een handicap kenbaar te maken. De kaart is ontworpen om internationaal gemakkelijk herkent en begrepen te worden door visuele elementen en meertalige titels. Op die manier kunt u met een gerust gevoel op reis, wat wel zo prettig is!

      Sommige mensen maken gebruik van hun Gehandicaptenparkeerkaart om hun handicap kenbaar te maken. Echter, als zij deze meenemen, kunnen zij niet langer parkeren op een invalidenparkeerplaats. Met de Invalidenkaart kunnen zij de parkeerkaart in de auto laten liggen. De kaart kan via de speciale QR-code aan de voorzijde geverifieerd worden via onze website, de website geeft vervolgens tekst en uitleg over de Invalidenkaart.

      U kunt de kaart eenvoudig online aanvragen en binnen 2 weken thuis ontvangen.

      Kom ik in aanmerking voor een Invalidenkaart?

      Ieder persoon die een handicap heeft of behoefte heeft aan een Invalidenkaart kan deze aanvragen. Het goede nieuws is dat de aanvraagprocedure laagdrempelig is en voor iedereen openstaat. Ongeacht of het gaat om een motorische, visuele of cognitieve handicap, iedereen die behoefte heeft aan een Invalidenkaart kan deze ontvangen zonder enige eis of voorwaarde. Het is zelfs niet nodig om een verklaring van een arts of ander bewijs aan te leveren. Aangezien de kaart alleen kan worden gebruikt als hulpmiddel en geen rechten of privileges biedt, kan iedereen de kaart aanvragen.

      Welke gegevens komen op de Invalidenkaart?

      De volgende gegevens worden getoond op uw Invalidenkaart:

      • Voornaam
      • Achternaam
      • Geboortedatum
      • Kaartnummer

      Komt mijn handicap op de Invalidenkaart?
      Nee, uw handicap of ziektebeeld zal wegens privacyoverwegingen niet op uw kaart worden getoond. Deze informatie wordt na de goedkeuring van uw aanvraag namelijk anoniem verwerkt.

      Update 08/2023
      Vanaf augustus 2023 wordt de nationaliteit niet langer weergegeven op de Invalidenkaart.

      Kan ik met deze kaart parkeren op gehandicapten parkeerplaatsen?

      Nee, met een Invalidenkaart kunt u geen gebruik maken van invalidenparkeerplaatsen in Nederland of in het buitenland. Hiervoor is een Gehandicaptenparkeerkaart nodig. Deze kunt u aanvragen bij uw eigen gemeente.

      Waar kan ik terecht met mijn vragen?

      Indien er vragen zijn met betrekking tot de aanvraagprocedure of de status van de aanvraag, dan is het mogelijk om contact op te nemen via het contactformulier op onze website. Ons team staat klaar om alle vragen te beantwoorden en verder te helpen bij het aanvraagproces. Houd er wel rekening mee dat wij tijdens kantoordagen bereikbaar zijn.

      Het is ook mogelijk om ons te mailen naar klantenservice@invalidenkaart.nl

      Aanvragen

      Hoe lang duurt een aanvraag?

      Het proces van aanvraag tot ontvangst van een Invalidenkaart duurt doorgaans ongeveer twee weken. In sommige gevallen kan het echter langer duren, afhankelijk van bijvoorbeeld de beschikbaarheid van de kaart of eventuele complicaties in het aanvraagproces.

      Het goede nieuws is dat, zodra de aanvraag is verwerkt en de kaart is verzonden, je hiervan op de hoogte wordt gesteld via een emailbericht. Houd er rekening mee dat de kaart per post wordt verzonden naar het opgegeven adres. Dit adres kan na de aanvraag niet worden gewijzigd.

      Wat zijn de kosten?

      De kosten voor een Invalidenkaart bedragen €16,95 (excl. €2,95 verzendkosten). Na ontvangst van uw kaart krijgt u digitaal een rekening, die u gemakkelijk met iDeal, Bancontact of bankoverschrijving kunt betalen.

      Mocht u vanwege uw financiële situatie niet in staat zijn om de kosten voor de Invalidenkaart te betalen, neem dan contact op met onze klantenservice. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die behoefte heeft bij een Invalidenkaart, deze kan ontvangen en gebruiken.

      Ik kan de kosten niet betalen, wat nu?

      Mocht u vanwege uw financiële situatie niet in staat zijn om de kosten voor de Invalidenkaart te betalen, neem dan voordat u een aanvraag doet contact op met onze klantenservice. De Invalidenkaart wordt dan gratis aangeboden. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die behoefte heeft bij een Invalidenkaart, deze kan ontvangen en gebruiken.

      Is de kaart ook aan te vragen in Belgie?

      Ja, u kunt vanuit België een Invalidenkaart aanvragen. Echter is de European Disability Card (EDC) ook beschikbaar in België. Als u aan de voorwaarden van de EDC voldoet en in België woont, raden wij u aan om een EDC aan te vragen. 

      Klik hier voor meer informatie

      Kom ik in aanmerking voor een Invalidenkaart?

      Ieder persoon die een handicap heeft of behoefte heeft aan een Invalidenkaart kan deze aanvragen. Het goede nieuws is dat de aanvraagprocedure laagdrempelig is en voor iedereen openstaat. Ongeacht of het gaat om een motorische, visuele of cognitieve handicap, iedereen die behoefte heeft aan een Invalidenkaart kan deze ontvangen zonder enige eis of voorwaarde. Het is zelfs niet nodig om een verklaring van een arts of ander bewijs aan te leveren. Aangezien de kaart alleen kan worden gebruikt als hulpmiddel en geen rechten of privileges biedt, kan iedereen de kaart aanvragen.

      Kan ik meerdere kaarten aanvragen?

      U kunt één kaart aanvragen per keer. Is uw Invalidenkaart gestolen of bent u deze verloren? Dan sturen wij u geheel kosteloos een nieuwe. Om een vervangende kaart aan te vragen kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier.

      Waarom zijn er kosten verbonden aan een Invalidenkaart?

      Invalidenkaart.nl is een niet-gouvernementele organisatie en krijgt geen financiële steun vanuit de overheid of gemeenten. Om die reden zijn wij genoodzaakt onderstaande kosten door te berekenen.

      1) Het produceren en uitgeven van de Invalidenkaart brengt kosten met zich mee, waaronder productiekosten en de kosten voor het beheren en onderhouden van het validatiesysteem.

      2) Om de bekendheid en acceptatie van de kaart te vergroten, maken we aanzienlijke kosten voor zowel online als offline campagnes. Hoe meer betrokkenheid, hoe meer erkenning voor het gebruik van de kaart.

      3) Met uw bijdrage kunnen we de kaart ook kosteloos aanbieden aan mensen die zich in een financieel moeilijke situatie bevinden en de kosten voor de kaart niet kunnen betalen.

      Omdat er kosten verbonden zijn aan de kaart, voorkomen deze kosten misbruik van de kaart voor andere doeleinden dan waarvoor deze bedoeld is. Dit maakt het mogelijk om de kaart op een eerlijke manier te gebruiken.


      Kunt u de Invalidenkaart niet betalen?

      Wij vinden het echter van groot belang dat iedereen die behoefte heeft aan een Invalidenkaart deze ook kan ontvangen. Als een aanvrager zich in een financiële situatie bevindt waarbij het betalen van de kosten een probleem vormt, bieden wij de kaart geheel kosteloos aan.

      Verlengen

      Hoe kan ik mijn Invalidenkaart verlengen?

      Wij sturen u een e-mail 14 dagen voor het verlopen van uw Invalidenkaart. In deze e-mail heeft u de mogelijkheid om aan te geven of u de kaart wilt verlengen. Het verlengen van de kaart is vanzelfsprekend optioneel.

      Hoe werkt automatisch verlengen?

      Het is mogelijk om jaarlijks een nieuwe kaart te ontvangen. U ontvangt hiervoor twee weken voor het verlopen van de kaart een e-mail van ons waarin wij u vragen of er veranderingen zijn opgetreden in uw situatie.

      Op de voorkant van de kaart is een QR-code geplaatst, waarmee de authenticiteit van de kaart gecontroleerd kan worden en ongeautoriseerd gebruik kan worden voorkomen. Deze QR-code kan worden gescand met een mobiel apparaat. Na een jaar verloopt de functionaliteit van de QR-code om de kaart te verifiëren. U kunt er echter voor kiezen om jaarlijks automatisch een nieuwe kaart te ontvangen. Dan krijgt u twee weken voordat uw huidige pas verloopt een nieuwe kaart per post toegestuurd, wat wel zo gemakkelijk is. De kosten voor de nieuwe kaart zijn hetzelfde als voor uw eerste kaart. Het (automatisch) verlengen van uw kaart is vanzelfsprekend optioneel.

      Hoe annuleer ik de automatische verlenging?

      Indien u niet wilt dat uw kaart automatisch wordt verlengd, kunt u dit stopzetten via ‘Mijn Invalidenkaart‘ (onder het tabblad ‘Opzeggen’) of via het contactformulier.

      Waarom verloopt mijn Invalidenkaart?

      In feite verloopt uw Invalidenkaart niet, wel verloopt de mogelijkheid om de kaart te valideren.

      Het validatiesysteem biedt de mogelijkheid om de kaart te verifiëren via de QR-code aan de voorzijde van de kaart. Mede om dit systeem te kunnen onderhouden en daarmee de financiële kosten te dekken, hanteren wij een geldigheidsduur voor het validatiesysteem van één jaar voor de kaart.

      Indien u wegens uw financiële situatie niet in staat bent de kosten te betalen, dan is het mogelijk om kosteloos een nieuwe kaart te ontvangen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

      Hoe kan ik mijn Invalidenkaart opzeggen?

      Wat fijn dat u de Invalidenkaart niet langer nodig heeft. U kunt uw kaart opzeggen in Mijn Invalidenkaart, onder het tabblad Opzeggen. U kunt ook gebruik maken van het contactformulier op onze website.

      Overige vragen

      Ik heb mijn kaart verloren!

      Is uw Invalidenkaart gestolen of heeft u hem verloren? Dan kunt u geheel kosteloos een nieuwe kaart ontvangen met onze vervanggarantie. Om een vervangende kaart aan te vragen kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier.

       

      Welke gegevens worden opgeslagen/verwerkt? (AVG)

      Wij hechten groot belang aan de bescherming van uw privacy en volgen strikt de voorschriften van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Een compleet overzicht kunt uw lezen op de pagina ‘Uw privacy‘.

      Indien u niet langer wenst dat uw gegevens in ons systeem worden bewaard, kunt u een verzoek indienen om uw gegevens te laten verwijderen. Stuur hiervoor een e-mail naar privacy@invalidenkaart.nl, waarin u uw achternaam en indien mogelijk uw kaartnummer vermeldt. Wij zullen binnen 3 werkdagen uw gegevens uit onze database verwijderen, tenzij wij wettelijk verplicht zijn om deze langer te bewaren vanwege onze administratieve verplichtingen.

      Kan ik mijn Invalidenkaart retourneren?

      De Invalidenkaart is een gepersonaliseerd product en wordt gemaakt op bestelling. Om die reden is de wet Koop op Afstand niet van toepassing, daarom is het over het algemeen niet mogelijk om een kaart terug te sturen en/of een terugbetaling te ontvangen.

      Bij uitzonderlijke situaties is het mogelijk om de Invalidenkaart te retourneren. U kunt een retourverzoek indienen via onze klantenservice.

      Is de Invalidenkaart een officieel document?

      De Invalidenkaart is een hulpkaart die gebruikt kan worden voor communicatieve doeleinden, maar het verleent geen juridische rechten of privileges. De kaart wordt uitgegeven door een niet-gouvernementele organisatie en is daarom geen officieel (erkend) document. Het gebruik van de kaart dient naar eigen inzicht te geschieden. Een bedrijf of organisatie is daarmee ook niet verplicht de kaart te accepteren of te erkennen.

      Waar kan ik terecht met mijn vragen?

      Indien er vragen zijn met betrekking tot de aanvraagprocedure of de status van de aanvraag, dan is het mogelijk om contact op te nemen via het contactformulier op onze website. Ons team staat klaar om alle vragen te beantwoorden en verder te helpen bij het aanvraagproces. Houd er wel rekening mee dat wij tijdens kantoordagen bereikbaar zijn.

      Het is ook mogelijk om ons te mailen naar klantenservice@invalidenkaart.nl

      Staat uw vraag hier niet tussen?